logo Facebook
i slova jsou činy

MMR začíná couvat z dvoumiliardové mediální kampaně na podporu domácího turismu

27. července 2020 19:09 / autor: Vojtěch Berka

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) stáhlo z připomínkového řízení materiál, podle kterého plánovalo utratit v médiích až dvě miliardy korun za reklamu na tuzemskou dovolenou. Ministryně Klára Dostálová (ANO) tak velice rychle zareagovala na řadu kritických ohlasů, přicházejících v podstatě ze všech stran.

MMR plánovalo peníze rozdělit skrze agenturu Czech Tourism. 700 milionů mělo jít na reklamu v televizi, tedy především na Nově a Primě, po 400 milionech pak mělo směřovat do tisku a k on-line médiím. Na reklamu v rozhlase v plánech MMR zbylo 350 milionů korun a posledních 150 milionů bylo určeno na venkovní reklamu.

Na existenci materiálu jako první upozornil server Zdopravy.cz.

Velice negativně na něj reagovali například zástupci TOP 09, s Markétou Pekarovou Adamovou a Dominikem Ferim v čele. "Tady se někdo už úplně zbláznil," vyjádřil se lakonicky Feri na svém Twitteru. Pochopení se ale MMR nedostalo ani u ekonomů. "Když máte v ruce kladivo, všechno vypadá jako hřebík. Když máte v ruce 500 miliard aniž byste nahlásili, na co je použijete, každá útrata vypadá jako podpora ekonomiky. S takovou se ovšem dočkáme do zimy dalšího zvýšení dluhů," uvedl zase Petr Bartoň z Natlandu.




Snad nejzajímavější ale byla vyjádření samotných marketérů. "Marketingové komunikace jsou nejoblíbenější penězovod do úřednických kapes. A popravdě, po třiceti letech v branži si odborným odhadem dovolím říct, že jenom málokdy skutečný komunikační výkon státních kampaní odpovídá vynaloženým sumám," napsal například Peter Lelovič. "Ono také ale ty tendry velice zhusta vyhrávají obskurní firmičky, o kterých nikdo nikdy neslyšel. A popravdě, je spousta velikých agentur, které do státních výběrových řízení už dávno ani nechodí."

Bez komentáře kauzu nenechal ani jedna z nejznámnějších tváří oboru, Martin Jaroš. "Prosáklo ke mně, že tyhle hotýlky a lázně jsou beznadějně přeplněné už teď, bez kampaně (kromě Prahy), ale takovými drobnostmi se nenechme rušit," míní. "Ta částka je absurdně přepálená. Ze zkušenosti vám můžu říct, že za 150 miliónů na kvartál se dá udělat tak olbřímí kampaň, že se před ní budete všichni zoufale schovávat na záchodě ... Nabízí se úplně samo, že tahle absurdní "investice" do cestovního ruchu je ve skutečnosti ten samý dvoumiliardový dárek VYBRANÝM médiím."